Praagse Lente

Pastorale hulpverlening in Tsjechië en Slowakije

Volgende week maandag 4 mei vertrekken we naar Praag voor een grote conferentie, georganiseerd door KMS (Christian Mission Society), en dus wordt het tijd om het laatste nieuws mbt de ontwikkelingen van het werk in Praag door te geven.

Het derde boek van Leanne Payne in de Tsjechische vertaling: ‘Gods Healing Presence’ is enthousiast ontvangen. De vertaler Dan Drapal vertelde de uitgever dat dit het moeilijkste boek maar tegelijk ook het mooiste boek was dat hij tot nu toe had vertaald! Hij is dan ook vol enthousiasme het boek van Signa Bodisbaugh: ‘The Journey to wholeness in Christ’ gaan vertalen in het tsjechisch en volgende week wordt het gepubliceerd, net op tijd voor de conferentie.
Het volgende boek dat we willen uitgeven is het boek: ‘Listening Prayer’ van Leanne Payne. Daar zullen we dinsdag 12 mei over spreken met Mirek Hora van uitgeverij Navrat.
Onze Stichting betaalt een deel van de kosten van de uitgaven van deze boeken en we zijn dan ook blij dat we afgelopen weekend tijdens de conferentie van de Stichting Toerusting Pastorale Zorg een collecte konden houden voor het werk van de Stichting Praagse Lente. Ik mocht eerst iets vertellen over het werk in Tsjechie mbv een PowerPoint-presentatie. Daar kreeg ik heel leuke reacties op vooral mbt dat het zo ‘gewoon’ is ontstaan en zo gegroeid is: tot mijn eigen verbazing want het is gewoon op mijn weg gekomen.

De komende reis van 4 tot 13 mei
Nanne en ik vliegen maandag 4 mei naar Praag en worden opgehaald door Karel en Yvona Taschner, die een grote rol spelen bij de organisatie van het pastorale deel van de conferentie. We zullen met hen alles doorspreken mbt de conferentie. De volgende morgen 5 mei bespreken we de laatste details mbt de organisatie van de conferentie met Lubomir Ondrasek van KMS.
De verwachting is dat er tussen de 200 en 300 deelnemers zullen komen op de conferentie. Gelukkig heb ik drie goede vertalers gevonden: Marek Macak, die mij al vaker vertaalde en twee vertalers die op de PCM-conferentie october 2008 vertaalden van het engels in het tsjechisch: Petr Polach en Karel Krejci.
In de loop van dinsdagmiddag zal het hele nederlandse team in Hotel Diana zijn aangekomen; het team bestaat uit: Janna Beek, Ineke en Eddy de Pender, Jantine en Martin Tensen en Nanne en ik. Het is fijn dat Ineke en Eddy met de auto komen want zij kunnen dan allerlei spullen voor ons meenemen die we nodig hebben tijdens de conferentie.

Woensdagmorgen 6 mei en donderdagmorgen 7 mei zullen we tijd nemen als Nederlands team om alles mbt de conferentie voor te bereiden.

Het programma van de conferentie is als volgt:
Donderdagavond 7 mei
18.00 – 21.00 Instructieavond voor het Tsjechische deel van het pastorale team.

Vrijdag 8 mei Start van de conferentie: Gods Tegenwoordigheid Geneest
‘Op weg naar heelheid in Christus.’
08.45 – 9.15 Prayer- and instruction-time pastoral care team.
09.30- 10.00 Welcome and worship
10.00 - 12.30 How to grow in intimacy with God / dealing with anger (with break)

14.00 – 14.15 Worship
14.15 – 15.30 Restoring wholeness in true masculinity and femininity (Gen1:27)

16.00 - 17.30 Three workshops:
1. Janna Beek : Hope in suffering
2. Martin Tensen: Spiritual maturity and listening to God
3. Ineke en Eddy de Pender: How to pray healing prayers in the church

18.30 – 18.50 Worship
18.50 – 20.30 How to deal with pain and suffering/ healing power of forgiveness
20.30 – 21.30 Time for talks and prayers

Zaterdag 9 mei
8.15 – 8.45 Prayer and instruction-time pastoral-care team
09.00 –  9.30  Welcome and worship
09.30 – 10.45 Sense of being
11.15 – 12.45 Healthy boundaries / healing of the will

14.00 – 14.15 Worship
14.15 - 15.30 Healing of memories

16.00 – 17.00 Celebration of God’s love and hope.
17.30 – 18.00 Evaluation with the pastoral care team

Zondag 10 mei
10.00 uur kerkdienst in de Tyrannushall ( Cirkev Bratrska) waarin ik zal spreken.
‘s Middags vertrekken de Nederlandse teamleden. Nanne en ik hebben dan nog een nabespreking met Yvona en Karel Taschner en zullen ook de toekomstplannen voor het werk in Tsjechie uitwerken.

Maandag 11 mei
Ik zal een aantal counselings doen samen met Blanka Machova

Dinsdag 12 mei
Bespreking met Mirek Hora van uitgeverij Navrat

Woensdag 13 mei
’s Middags vliegen we om 17.05 weer terug naar Bilthoven!

We zien uit naar een gezegende tijd waarin de deelnemers bemoedigend zullen worden en visie en genezing zullen ontvangen. Er is zo’n verlangen bij veel mensen naar meer heelheid en meer stevigheid. Ook hoorde ik van een aantal mensen dat ze speciaal komen voor de lezing over ‘Grenzen’. Het is dus toch wel goed om de titels van de lezingen van te voren te laten weten.

Willen jullie bidden voor :
  • voldoende en goede tsjechische pastorale werkers
  • eenheid en een fijne samenwerking in het tsjechisch-nederlands team
  • gezondheid van Yvona en Karel Taschnerova
  • bescherming van de teamleden tegen ziekte en om kracht en gezondheid
  • helderheid om goed engels te kunnen spreken
  • dat ik afgestemd zal zijn op God om zo te kunnen spreken dat het mensen in hun hart raakt
  • een goed muziekteam voor de aanbidding en tijdens de gebeden
  • éénheid met de vertalers en dat zij mij goed zullen kunnen vertalen
  • goede ontvangst van het nieuwe boek van Signa Bodisbaugh.

Wij kunnen danken voor:
  • de openheid die er is in Tsjechie voor het gedachtegoed van Leanne Payne
  • KMS, met name Lubomir, die zoveel doet aan promotie voor deze conferentie en al onze conferenties in hun maandelijkse Magazine wil aankondigen
  • mooie uitgave van het boek ‘’Gods Healing Presence’
  • giften die we ontvingen waardoor alle kosten konden worden betaald
  • de groei van het werk en dat we met zo’n fijn Nederlands team naar Praag gaan
  • goede berichten van groepen deelnemers die komen en die in hun gemeenten verder willen gaan met genezend gebed.

Het was fijn om dit weer met jullie te kunnen delen en we weten ons gesteund door jullie.
Kijk ook eens op onze website: www. stichtingpraagselente.nl want daar vind je ook allerlei informatie.

Hartelijke groeten en God bless you.

Tony Kalma,
Tureluurlaan 24,
3722EC Bilthoven ( kalma@planet.nl)
Nieuwsbrief van Tony Kalma, werkend voor de Stichting Praagse Lente.
April 2009

Aan het bestuur van de Stichting Praagse Lente, aan vrienden en belangstellenden,

Lieve vrienden,
Ik begin met een plaatje van ‘Lente in Praag’, heel toepasselijk ivm de naam van onze Stichting.
Allereerst wil ik jullie vertellen hoe blij we waren met allerlei vormen van bemoediging en steun tijdens de ziekte van Nanne, mijn man. We ontvingen kaartjes, mails, telefoontjes, bezoek, etc Heel erg bedankt hiervoor en het heeft ons beiden goed gedaan.
Zoals ik jullie eerder schreef moest ik de conferentie in Litvinov (27 – 20 november 2008) afzeggen ivm ziekte van Nanne. Gelukkig is hij helemaal hersteld en kan nu weer meewerken in Praag.